Search This Blog

Monday 23 March 2015

خدمات عرضه شده در داروخانه های انگلستان

 در دهه اخیر تغییرات زیادی در سیستم نظام پزشکی انگلستان بخصوص خدمات بهداشتی که از طریق داروخانه ها به بیماران عرضه می شود رخ داده. در این مقاله با برخی از خدماتی که در حال حاضر می توانید از داروخانه ها انتظار داشته باشید آشنا می شویم

داروخانه ها علاوه بر نسخه پیچی (عرضه داروهای تجویز شده) و ارائه تخصصی اطلاعات کلنیکی بهترین مکان برای تهیه داروهایی که به  صورت General Sale list در دسترس متقاضیان قرار دارد هم می باشد. همچنین داروهای خاصی که به عنوان Pharmacy only medicine طبقه بندی شده اند را فقط می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

برای استرداد داروهایی که در منزل دارید و دیگر از آنها استفاده نمی کنید می توانید از داروخانه ای که معمولا به آن مراجعه می نمایید کمک بخواهید. همچنین برای کسب اطلاعات مربوط به عوارض جانبی داروها و یا بهترین شیوه استفاده و نگهداری آنها داروخانه ها بهترین مکان هستند.

در صورت عدم دسترسی به دکتر و نیاز به داروهای تجویز شده خود با داروسازتان مشورت  نمایید. بسته به عواملی چون نوع دارو و زمانی که آخرین بار آن دارو برای شما تجویز شده گاهی داروساز قادر به تجویز اضطراری1 دارو بدون نسخه می باشد.

برخی از داروخانه ها سرویس هایی چون اندازه گیری فشار خون، حمایت برای کاهش وزن یا عدم استعمال دخانیات2 و تزریق واکسن سرما خوردگی را نیز عرضه می نمایند. خدماتی چون بررسی داروهایی خاص3 و اطلاعات در مورد داروهای تازه تجویز شده4 را نیز می توان از داروخانه انتظار داشت.

کسانی که بطور دائم از دارو استفاده می کنند، می توانند از خدمات تجدید داروهای تجویز شده5 برخوردار بشوند. چنانچه برای دریافت این سرویس به داروساز خود اعلام آمادگی نمایید، داروخانه می تواند سر موعد مقرر (بسته به میزان معمول تجویز دارو) پس از تقاضای تکرار نسخه بجای بیمار، نسخه را پیچیده برای تحویل آن به بیمار آماده باشد. در شرایط خاصی اکثر داروخانه ها می توانند بطور رایگان دارو را درب منزل تحویل بدهند.

یکی از خدمات نسبتا جدید که به مجموعه این خدمات اضافه شده، نسخه الکترونیکی6 است که برای دریافت آن باید با دکتر خود صحبت کرده و داروخانه ای را برای دریافت نسخه های خود مشخص نمایید. چنانچه از خدمات الکترونیکی استفاده می کنید، نسخه کاغذی در کار نخواهد بود. دکتر مستقیما نسخه را بطریق الکترونیکی به داروخانه مورد نظرارسال می دارد و بیمار می توانید با مراجعه به داروخانه، داروی خود را تحویل بگیرد. این شیوه نهایتا برای صرفه جویی در استفاده از کاغذ و عدم اتلاف وقت بیمار (که مجبور نیست برای پیچیده شدن نسخه منتظر بماند) در آینده بطور گسترده تر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لازم به توجه است که بسیاری از این خدمات اخیرا در اختیار بیماران قرار رفته و هنوز این خدمات تماما بطور صریح و بدون مشکل عرضه نمی شود.

برای استفاده از خدمات ذکر شده یا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این خدمات با داروساز خود صحبت نمایید.


1. Emergency Prescribing
2. Stop Smoking Service
3. Medicine Check up
4. New Medicine Service
5. Repeat Prescription
6. Electronic Prescription Service


©All rights reserved

دکتر شهیره شریف(PhD, MSC)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

No comments:

Post a Comment