Search This Blog

Tuesday 12 May 2009

[Influenza A (H1N1)] آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی بیماری ویروسی است که عامل بیماری آن دارای برخی از ساختمان ویروسی شناخته شده در خوک میباشد. این بیماری معمولا ازطریق انسان به انسان و با ذرات کوچکی که در اثر سرفه یا عطسه از بینی یا دهان شخص مبتلا خارج شده، به دیگران منتقل میشود. ویروس این بیماری نوعی ویروس جدید است و هیچ یک از واکسنهای موجود برای آنفولانزای فصلی از بروز این بیماری نمیتوانند جلوگیری کنند. در حال حاضرشرکتهای داروسازی مشغول تحقیق وساخت واکسنی مناسب هستند، امری که دست کم چندین ماه به طول خواهد کشید. طبق آخرین اخبارتاکنون در30 کشورجهان این بیماری رسما شناسایی شده، 5251 نفر به این بیماری دچار شده اند و 61 نفر (56 نفر در مکزیک) جان خود را بر اثراین بیماری از دست داده اند.

علائم بیماری عبارتند از بروزناگهانی تب، سرفه و نفس تنگی. علائمی مثل سردرد، گلودرد، خستگی، درد ماهیچه ها، لرز، عطسه، آبریزش بینی و از دست دادن اشتها نیز میتواند جز علائم این بیماری باشد.

دولت انگلستان که یکی از کشورهایی است که توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از آماده ترین کشورها جهان برای مقابله با این بیماری شناخته شده، داروهایی از قبیل
Tamiflu & Relenza
را ذخیره دارد. این داروها درمان مستقیم بیماری نیستند، بلکه به بهبودی کمک میکنند. در صورتی که به موقع ( در48 ساعت اولیه بروز بیماری) مصرف شوند، در بهبودی برخی از عوارض بیماری چون کوتاه تر کردن دوران بیماری و کاهش احتمال وقوع بیماریهای ثانوی چون ذات الریه موثرند.

برای جلوگیری از بروز بیماری رعایت نکات بهداشتی ضروری است.از تماس با افراد بیمار باید دوری کرد. پوشاندن دهان و بینی با دستمالی تمیزدرهنگام سرفه یا عطسه کردن، دورانداختن دستمال استفاده شده در سطل زباله و شستن دستها با صابون و آب گرم و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده مخصوص دست از موارد مهمی است که میتوانند ازهمه گیر شدن این بیماری پیشگیری کند. شواهدی در دست نیست که نشان دهد که استفاده از ماسکهای ابتدائی به مبتلا نشدن به این بیماری کمک می کند.

آدرس اینتزنتی زیر برای اطلاع رسانی به مردم انگلستان توسط دولت این کشور باز شده
www.direct.gov.uk/swineflu

References:
- Directgov
http://www.direct.gov.uk/en/Swineflu/DG_177831 accessed on 12 May 2009
- Swine Flue information leaflet
+++++++++++++++++++++
© All rights reserved

1 comment:

  1. وبلاگ جدید مبارکه
    البته معومه که خیلی وقته اینجا می نویسین ...اما من الان دیدمش "یعنی خودتون آدرسشو دادید" متشکر
    مطالب خوبی رو هم نوشتین . بسیار آموزنده و قابل تشکره
    ممنون
    مهدی گل کار طرقبه

    ReplyDelete