Search This Blog

Tuesday 12 November 2013

درد گردن و راههای درمان آن

ساختمان گردن شامل بافت هایی چون ماهیچه، هفت مهره گردن و دیسک های مابین آنها، اعصاب و رگ های خونی می باشد. در نتیجه ناراحتی در ناحیه گردن معمولا به دلیل مشکلات ماهیچه، مهره ها، مفاصل، رگ ها یا اعصاب مربوطه می باشد. درد در ناحیه گردن گاهی به شانه ها، بازو، پشت سر، کاسه چشم، گوش یا حتی بالای قفسه سینه نیز می رسد. چنانچه اعصاب تحت فشار قرار بگیرند، احتمال دارد که خواب رفتگی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا انگشتان هم احساس شود.

سرخرگ هایی که خون را از قلب به مغز می رسانند از داخل مهره های گردن عبور می کنند، اگر با فشار آمدن روی رگ ها گردش خون در این ناحیه مختل بشود، احتمال دارد که  گردن درد با سرگیجه نیز همراه شود (البته سرگیجه علل دیگر نیز دارد و حتما باید توسط پزشک بررسی شود).

بیشتر ما در مرحله ای از زندگی دچار گردن درد می شویم. اکثرا، گردن درد به علت کشیدگی ماهیچه  در سوانح رانندگی بر اثر صدمات  ناشی از پرت شدن بدن به جلو و حرکت سر به عقب رخ می دهد و معمولا بعد از چند هفته یا چند ماه درد از بین می رود. گاهی نیز تغییرات در بافت  استخوانی یا مفاصل عامل این ناراحتی می باشد. گاهی، بخصوص با افزایش سن، فاصله بین  مهره ها کمتر شده و ایجاد ناراحتی می کند، البته در بعضی مواقع علت درد مشخص نیست.

راههای درمان و پیشگیری
اغلب درد در ناحیه گردن خودبخود و یا با کمک  داروهای مسکن بهبود میابد. اما در صورتی که درد بعد از چند روز کم نشد یا درد همراه با خواب رفتگی، ضعف در بازوها یا گرفتگی شانه ها باشد باید به پزشک مراجعه کرد. برای تشخیص عامل گردن درد معمولا از رادیولوژِی،  آزمایش خون و اسکن ام. آر. آی استفاده می شود. گرفتگی گردن همراه با خشکی هر دو شانه ممکن است علامت بیماری پلی مایلجا1 باشد که نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.

استفاده از داروهای مسکن، ماساژ و ورزش های خاص، فیزیوتراپی، تزریق کورتون و یا استفاده از داروی بیحسی موضعی با اثر طولانی مدت (بخصوص در مواقعی که درد به پشت سر یا بازوها می رسد) از روش های معمول درمان است. داروهای مسکن مانند پاراستامول2 به بهبود درد کمک می کند. همچنین داروهای خوراکی یا ژل ها ضد التهابی غیر استروئیدی3 چون ایبوپروفن4  برای مدت حدود یک هفته تا ده روز استفاده مناسب اند. در مورد استفاده طولانی مدت یا آثار جانبی این داروها با دکتر یا دارو ساز خود صحبت کنید.

گاهی استفاده کوتاه مدت از گردن بند طبی در مواقعی که درد همراه با گرفتگی عضلات یا عصب می باشد مفید است. البته بهتر است که گردن بند طبی برای مدت طولانی استفاده نشود و بعد از دوران کوتاهی از استراحت زیر نظر پزشک و فیزیوتراپ برای بهبودی سریعتر از تمرینات آرام کمک گرفت. چرا که عدم حرکت طولانی، ماهیچه ها را ضعیف تر می کند و بعد از آن براحتی ماهیچه ها کشیده می شوند و همین امر ناراحتی گردن را طولانی تر می کند.

برای درمان گردن درد به ندرت نیاز به جراحی می شود، اما چنانچه عصبی تحت فشار قرار گرفته باشد و درد با استفاده از روش های دیگر بهبود نیابد از جراحی هم استفاده می شود.

برای پیشگیری از ناراحتی گردن تقویت ماهیچه های گردن توسط انجام دادن هر روزه نرمش های آرام گردن مفید است (حتما پیش از شروع این نرمش ها با پزشک خود مشورت نمایید). توجه به وضعیت قرارگیری بدن در حالات ایستاده، نشسته (بخصوص هنکام کار پشت میز) و خوابیده هم مهم است. نرمی تخت خواب وتشک آن و همچنین کلفتی یا نارکی بالش زیر سر و حتی استرس به تشدید گردن درد کمک می کند.


  1. Polymyalgia
  2. Paracetamol
  3. Non-Steroidal Anti-Inflammatory drugs (NSAID)
  4. Ibuprofen

دکتر شهیره شریف (PhD, MSc)
 @ All rights reserved

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

No comments:

Post a Comment