Search This Blog

Friday 20 May 2016

انواع روش های درمان

بطور کلی روش های درمان را می توان به سه گروه تقسیم کرد.
-         درمان متداول و معمول conventional-therapy
-         درمان مکمل complementary-therapy
-         درمان جایگزین alternative-therapy

که البته درمان جایگرین و مکمل در خیلی از مواقع به عنوان یک گروه معرفی می شوند.

درمان متداول یا conventional-therapy درمانی هست که توسط پزشک انجام می شود. وقتی دکتر برای درمان بیماری یا درمان علائم بیماری نسخه ای را برای بیمار می نویسد و شخص بیمار آنرا از داروخانه تهیه و مصرف می کند، در واقع بیمار تحت درمان متدال قرار گرفته. این درمان شامل روش های غیر از دارو درمانی و استفاده از مواد شیمیایی هم می شود. مثلا عمل جراحی یا  پرتو درمانی.

درمان مکمل شیوه درمانی است که در کنار conventional-therapy استفاده می شود ولی چنانچه بجای درمان conventional-therapy از آن استفاده بشود به آن درمان جایگزین گفته می شود. به عنوان نمونه "آب درمانی": چنانچه در کنار استفاده از دارو، شخص به "آب درمانی" هم بپردازد، به این شیوه درمان مکمل گفته می شود ولی اگر "آب درمانی" به تنهایی برای معالجه مورد استفاده قرار بگیرد، به آن درمان جایگرین می گویند.

اطلاعات ما در مورد روش های درمان متداول و عوارض جانبی داروها که از طریق پژوهش های بالینی یا همان Clinical trials بدست آمده بیشتراز روش های دیگر درمان است. تحقیقات در مورد درمان متداول تحت کنترل و مطالعه کامل تری انجام شده و بهتر می توان نحوه و درصد موفقیت درمان و عملکرد دارو در درمان متداول را تخمین زد.

از طرف دیگر، برخلاف درمان متداول، اکثر روش های درمان مکمل و جایگزینی (به عنوان مثال طب سوزنی یا انرژی درمانی) به بیماری به عنوان صورت مسئله نگاه نمی کند. در این روش انسان به صورت کامل Holistic مورد مداوا قرار می گیرد. بنابراین درمان مکمل و جایگزینی بجای درمان علائم بیماری روی درمان آنچه که علت بیماری می خواند تمرکز می کند.

در مقطع زمانی مختلف محبوبیت و معروفیت درمان مکمل و جایگزینی تغییر می کند. مثلا درمانی که مورد تایید شخصیتی نامی (هنرپیشه یا خواننده مطرحی) واقع شود، مورد توجه عموم هم قرار می گیرد.

در صورتیکه می خواهید از روش های درمانی غیر روش درمان معمول یعنی درمان مکمل  یا جایگزین استفاده کنید حتی اگر این تصمیم فقط شامل داروهای گیاهی می شود حتما قبلا با پزشک خود مشورت نمایید.



©All rights reserved
دکتر شهیره شریف (PhD, MSC)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist
مطالب مندرج در این وبلاگ صرفا برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در رابطه با سلامت و بهداشت می باشد و الزاما مرجع کاملی در رابطه با موضوع مورد بحث نمی باشد. برای اطلاعات بیشتر جهت درمان، قطع یا تغییر نوع درمان با پزشک معالج یا داروساز خود مشورت نمایید
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 



No comments:

Post a Comment