Search This Blog

Loading...

Saturday, 3 May 2014

درمان غیر دارویی فشار خون

قبلا در مورد فشار خون بالا صحبت شد. در اینجا به روش های درمان غیر دارویی فشار خون بالا اشاره می کنم و در قسمت بعدی به درمان دارویی این بیماری می پردازم

شیوه زندگی روی فشار خون اثر دارد. گاهی با اصلاح روش های نادرست می توان فشار خون بالا را کنترل کرد، البته برخی اوقات هم نیاز به استفاده از دارو است

یکی از مهمترین کارهایی که بیمار می تواند برای بهبودی خود انجام دهد کم کردن میزان نمک مصرفی است. کلا کم کردن  نمک مصرفی برای همه مفید است. با محدود کردن آن، فشار خون افرادی که دچار فشار خون بالا نیستند خیلی تفاوت نمی کند ولی اکثر افرادی که دچار فشار خون بالا هستند می توانند فشار خون خود را قدری کاهش دهند. وقتی به محدود کردن میزان نمک اشاره می شود فقط نمکی که در تهیه و پخت غذا بکار می رود یا هنگام صرف غذا به آن اضافه می شود و یک نوع عادت است، مورد بحث نیست. تقریبا برای تهیه تمام فراوری های خوراکی حتی کیک و بستنی از نمک استفاده می شود. بنابر این باید از مصرف مواد خوراکی فراوری شده چون سوسیس، کالباس، کریسپ، قرص گوشت، غذاهای کنسرو شده یا نگهداری شده در آب نمک خودداری کرد. سازمان بهداشت و درمان ملی انگلیس* استفاده ی کمتر از 6 گرم (حدود یک قاشق چایخوری) نمک در روز را پیشنهاد می دهد. برای بهتر شدن طعم غذا می توان بجای نمک از آب لیمو، سرکه، ماست یا ادویه بخصوص زغفران استفاده کرد

استفاده از مواد خوراکی کم چرب با فیبر بالا مثل میوه (مخصوصا موز، آلو، پرتقال، انگور، انجیر و هلو)، سبزیجات تازه (بخصوص کرفس، سیر، سیب زمینی، گوچه فرنگی، اسفناج) و ماهی تازه (برای ویتامین د و امگا 3 آن) نه تنها برای پایین آوردن فشار خون بلکه برای سلامت عمومی بدن هم مهم است

از دیگر روش های کمک به خود در فشار خون بالا و همچنین برای سلامت عمومی آرامش و تمدد اعصاب، خودداری از استفاده زیاد از حد نوشیدنی های الکلی و کافئین دار و عدم استفاده از سیگار در افراد سیگاری است. همچنین نگه داشتن وزن بدن در حدی متعادل و دوری از اضافه وزن، بسیار مهم است. ورزش بطور منظم بخصوص ورزش دینامیکی مثل پیاده روی به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت در روز برای سه روز در هفته در پایین آوردن فشار خون بالا موثر است. لازم به توجه است که ورزش های مقاومتی و برخی از ورزش های سنگین برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند الزاما مفید نیست و ممکن است باعث بروز ناراحتی های دیگر مثل آنژین صدری شود 

مرجع
visited on 3rd May 2014

©All rights reserved
  دکتر شهیره شریف(PhD, MSC)

نوشته های دیگر سایت در مورد فشار خون
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

No comments:

Post a Comment