Search This Blog

Friday 22 May 2015

نگاهی کوتاه به آسپرین



 آسپرین (با نام ژنریکی استیل‌سالیسیلیک اسید1) دارویی است که از مدتها پیش شناخته شده

سالیسیلیک اسید از قرن ها پیش، به طور طبیعی از پوست درخت بید2 تهیه وبرای درمان مورد مصرف قرار می گرفته. امروزه، آسپرین به صورت قرص های شیمیایی 75 میلیگرم3 و 300 میلیگرم4 در انگلستان قابل تهیه است،  و بدون نسخه هم می توان این قرص را خریداری کرد.

 آسپرین موارد مصرف مختلف دارد. از آسپرین به عنوان داروی:
1 - ضد التهاب، ضد درد و تب بر
نحوه ی عملکرد آسپرین در موارد بالا بدین گونه است که مانع از تولید مواد شیمیایی می شود که در بدن به تب، التهاب و درد منجر می شوند. و بدین گونه آسپرین می تواند در درمان این نوع ناراحتی ها موثر باشد.

2 - پیش گیری از بیماری های قلبی مثلا آنژین صدری، حمله قلبی،  حملات ایسکمی5

3 - جلوگیری کننده از لخته شدن خون هم استفاده می شود.

دُز آسپرین بسته به دلیل مصرف آن متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر باید به دُز پیشنهادی روی بسته بندی این قرص مراجعه کرد و چنانچه این دارو توسط پزشک تجویز شده باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف شود.

اگرچه آسپرین به آسانی در دسترس است در برخی مواقع نباید از آسپرین بدون مشورت با دکتر استفاده بشود
به عنوان مثال چنانچه بیمار به زخم معده، بیماری آسم، فشار خون بالا، مشکلات کبد یا کلیه، بیماری های خونی و ... مبتلاست حتما قبل از استفاده از این دارو باید با پزشک معالج خود مشورت کند. همچنین استفاده از آسپرین چنانچه داروهایی مثل هپارین (که رقیق کننده خون هستند)، آنتی اسیدها6 و کورتون ها7 استفاده می شود، توصیه نمی شود. البته اینها فقط چند نمونه از داروهایی هستند که نباید همزمان با آسپرین از آنها استفاده بشود، داروهای دیگری هم در این مقوله قرار دارند. بنابر این چنانچه دارویی را استفاده می کنید، سرخود و بدون مشورت با دکتریا داروساز خود آسپرین استفاده نفرمایید.

متاسفانه لفظ اشتباه آسپرین بچه (که به قرص های 75 میلی آسپرین گفته می شود) هنوز در ایران متداول است و ممکن است برخی افراد را به اشتباه به استفاده از این دارو برای کودکان تشویق کند. استفاده از آسپرین برای افراد زیر 16 سال بدون مشورت با پزشک برای سلامتی کودک خطرناک است. همچنین استفاده از آسپرین یا داروهای ترکیبی که در آنها آسپرین وجود دارد برای زنان باردار و مادرانی که کودکانشان با شیر مادر تغذیه می شوند توصیه نمی شود. در این موارد قبل از استفاده از آسپرین با پزشک معالج خود مشورت نمایید

1. Acetylsalicylic acid
2. Willow bark
3. Aspirin 75mg tablets
4. Aspirin 300mg tablets
5. Ischaemic attacks
6. Antacids
7. Corticosteroids


©All rights reserved

دکتر شهیره شریف (PhD, MSC)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1 comment:

  1. خیلی آموزنده و حامع .

    متشکرم

    ReplyDelete