Search This Blog

Saturday 20 June 2015

عفونت قارچی پوست = Ringworm

 از بیماری های رایج در انگلستان، که شاید بی ارتباط به کمبود آفتاب نباشد، می توان از عفونت قارچی نام برد.

بیماری Ringworm اگرچه به علت نام آن ممکن است با بیماری های انگلی گوارشی اشتباه شود،  در واقع نوعی عفونت قارچی است. علت انتخاب نام هم وجود حلقه های گرد قرمز یا نقره ای رنگ  در قسمت عفونی پوست می باشد که قسمت سالمی از پوست را احاطه کرده و گاهی با ملتهب شدن پوست، خارش جلدی و پوسته پوسته شدن پوست همراه می باشد.

 این بیماری جلدی ممکن است در هر جای بدن دیده شود ولی معمولا دست، پا، کف سر، گردن و صورت را شامل می شود. چنانچه این بیماری در کف سر ایجاد شود باعث خشکی پوست، خارش، شوره و گاهی  ریزش مو در قسمتی که به این قارچ دچار شده، می باشد. این بیماری البته خطر جدی برای بیمار ندارد ولی مسری است و می تواند از شخصی به شخص دیگر سرایت کند.

شیوه ی پیش گیری از انتقال بیماری به دیگران
شستن و خشک کردن روزانه محل عفونی شده پوست کمک می کند. البسه و ملحفه ها باید مرتب عوض و شسنشو شوند.
ازآنجا که این بیماری به دیگران نیز سرایت می کند، باید از تماس مستقیم (تماس پوست آلوده) یا غیر مستقیم (مثلا استفاده از حوله و وسایل شخصی  بیمار) جلوگیری شود
خارش پوست به انتقال عفونت به نقاط دیگر بدن کمک می کند و بنابراین باید از خاراندن قسمت آلوده پوست خوداری شود.
این عقونت گاهی از طریق حیوانات خانگی هم به انسان منتقل می شود، بنابر این چنانچه از حیوان خانگی نگهداری می کنید، معاینه ی  آنها توسط دامپزشک مهم است. از علامات مشخصه وحود این بیماری در حیوانات خانگی ریزش قسمت هایی از پشم بدن آنها است، در این صورت حیوان خانگی را به دامپرشک نشان دهید.

شیوه ی درمان
داروهای ضد قارچ با از بین بردن سلول های قارچی و یا با جلوگیری از تکثیر آنها کار می کنند. بیماری Ringworm  با کرم، اسپری و ژل  ضد قارچ بدون نسخه قابل معالجه می باشد. برای درمان کودکان و در موارد خاص (مثلا بیمارانی که از داروهای دیگر نیز استفاده می کنند یا در مواردی که استقاده از درمان معمول کمک نکرده باشد) باید به پرشک مراجعه کرد.

چنانچه این بیماری در کف سر دیده شود، از قرص های ضد قارچ استفاده شود. گاهی برای جلوگیری از پخش شدن این بیماری از شامپوهای ضد قارچ هم استفاده  می شود. به عنوان نمونه می توان ازSelenium sulphide  یا  Ketoconazole shampoo نام برد. از این شامپوها معمولا دو بار در هفته استفاده می شود.

کرم هایی چون Itraconazole  یا Clotrimazole  هم برای درمان موضعی این بیماری موثرند. البته گاهی باعث عوارض جانبی چون خارش، قرمزی پوست و سوزش خفیف هم می شوند.

اسپری Griseofulvin معمولا  برای مدت 8 تا 10 هفته استفاده می شود،.البته این اسپری نباید توسط زنان باردار یا زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند استفاده شود. این اسپری همچنین نباید توسط همسران این زنان تا شش ماه قبل از لقاح استفاده شده باشد.

قرص های ضد قارچ، مانند   Terbinafine and Griseofulvin tabletsممکن است همراه با عوارضی جانبی چون اسهال، استفراغ، سردرد، دل درد، سوهاضمه، نقخ یا کهیر باشند. البته چنانچه عوارض خطرناکی مانند تورم لب، زبان، صورت و گردن، یا تاول های پوستی دیده شود، باید از استفاده بیشتر دارو خودداری کرده و بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید. بدیهی است که اختلال در تنفس از فوریت های پزشکی است و باید بیمار را به صورت اورژانس به مراکز درمانی منتقل کنید.

داروهای ضد قارچ را که می توان بدون نسخه تهیه کرد به طور کلی برای درمان کودکان مناسب نیست. برای درمان کودکان حتما معالجه باید تحت نظر پزشک باشد. ضمنا چون داروهای ضد قارچ روی برخی از داروهای دیگر تاثیر می گذارند، چنانچه از دارویی (حتی داروهای ضد بارداری) استفاده می کنید، قبل از استفاده از داروهای ضد قارچ، با پزشک خود مشورت نمایید.


©All rights reserved

دکتر شهیره شریف (PhD, MSC)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer: the main purpose of this blog is to assemble my notes for my Continuing Professional Development (CPD). The topic discussed here should not be referred to as the only source of information. If there is anything with respect to this article that concerns you, please contact your doctor or pharmacist
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++





No comments:

Post a Comment